Wanneer EMDR therapie?

Veel mensen maken in hun leven een trauma mee, waar ze blijvend klachten aan ondervinden. Het ervaren van een traumatische gebeurtenis kan ervoor zorgen dat je slecht slaapt, spanningen voelt of je wordt erg boos. EMDR therapie is een behandelmethode om die klachten te verminderen.

Hoe werkt EMDR?

Door het doen van oefeningen bij een therapeut veranderen je klachten. Bij de therapeut moet je twee dingen tegelijkertijd doen: Denken aan de nare of ingrijpende gebeurtenis en de vingers van de therapeut volgen of luisteren naar klikjes via een hoofdtelefoon. Na een tijdje kan je aan de gebeurtenis denken zonder dat je spanning voelt. En de klachten die je door de nare gebeurtenis hebt, nemen dan af of verdwijnen. De therapeut gaat net zo lang door totdat de herinnering neutraal aanvoelt.

Werkt EMDR voor alle problemen?

EMDR wordt tegenwoordig steeds breder toegepast zoals bij depressies, fobieën, chronische pijn en eetstoornissen. Het uitgangspunt hier is wel dat er een relatie met de klacht en de gebeurtenis moet zijn. Het maakt dan niet uit hoe groot of klein de ervaring of gebeurtenis is. Het resultaat van een EMDR behandeling is dat herinneringen van de ingrijpende gebeurtenis je minder zullen raken. Er ontstaat meer afstand tussen de schokkende ervaring en jezelf.

Wat is EMDR therapie?

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en is door Francine Shapiro ontwikkeld. In 1987 merkte ze dat stress verminderde tijdens het snel bewegen van de ogen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een erkende therapie om psychische problemen te behandelen, met name trauma’s.