Behandeling angstklachten en fobieën | Therapie Leiden

Angst is heel normaal

Angst is een normale emotie die meestal een duidelijke functie heeft. Het maakt je alert zodat je kunt focussen wanneer er onheil is of zaken zijn die je leven bedreigen. En angst voor onbekende of spannende situaties is ook normaal. Maar het is iets anders wanneer je dagelijks last van angst hebt of als je in paniek raakt zonder reden. Als de angst je leven beheerst, bijvoorbeeld omdat je dingen uit de weg gaat, of een fobie voor iets hebt, dan is er reden om hulp te zoeken. Veelvoorkomende angsten en fobieën zijn doorgaans goed te behandelen.

Angst- paniekstoornis

Als vermijding je leven steeds meer gaat bepalen spreken we van een angst- paniekstoornis. Kenmerkend voor een angststoornis is een overmatige, vaak irreële angst. Er is ook angst voor de angst. Bij een angststoornis belemmert de angst je in je normale leven. De angst blijft veel langer bestaan en is voortdurend op de achtergrond aanwezig. Jouw klachten kosten jou enorm veel energie.

Faalangst: een veelvoorkomend probleem

Een vorm van angst waar veel mensen mee te maken hebben is faalangst. Je kunt het zien als “angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen”. Als je faalangstig bent dan lukt het je niet om te presteren op het moment dat het erop aankomt, ook al kun je het in principe wel. Hierdoor word je nog onzekerder en zie je steeds meer op tegen spannende situaties. Faalangst kan dus een vicieuze cirkel in gang zetten waardoor je gefrustreerd en teleurgesteld in jezelf raakt. Hierdoor versterkt het een negatief zelfbeeld en daalt je zelfvertrouwen.

Therapie / behandeling angststoornis

In de therapie leer je het angstgevoel open tegemoet te treden. Het is van belang om te leren wat het verschil is tussen bang zijn en angst voelen. Ik kan je helpen begrijpen waar je angst over gaat. Vaak liggen er onverwerkte ervaringen aan de angst ten grondslag die in het lichaam ligt opgeslagen en die geheeld mag worden. Lichaamsgerichte oefeningen leren je te kijken hoe je het gevoel in je lichaam ervaart. Het lichaam is een directe ingang tot een transformatie van angstgevoelens. Mindfulness oefeningen helpen je ook om te realiseren: ik ben niet mijn angst.